اپلای تحصیلی آمریکا از صفر تا صد

سلام به همگی! من مهرانم و اینجا براتون مینویسم تا در رابطه با اپلای تحصیلی آمریکا بتونم بهتر کمکتون کنم و تجربیاتم رو در مورد مهاجرت تحصیلی بهتون منتقل کنم. البته قبل از خوندن این متن، یادتون نره ویدیو رو تا انتها ببینید. من خیلی ساده مراحل اپلای کردن و فاند گرفتن از آمریکا رو توضیح میدم.
بیاید با جواب این سوال شروع کنیم :

اپلای کردن چیست ؟

به فرآیند تهیه و ارسال مدارک مورد نیاز به دانشگاه منتخب شما برای مهاجرت تحصیلی، اپلای کردن میگن. این مدارک مورد نیاز برای اپلای تحصیلی آمریکا شامل هفت مورد میشه:
1. رزومه(cv)
2. انگیزه نامه (Statement of Purpose (SOP))
3. توصیه نامه (Recommendation Letter)
4. ریز نمرات (Academic Transcripts)
5. نمره زبان تافل یا آیلتس (TOEFL or IELTS) و در صورت نیاز جی آر ای (GRE)
6. اپلیکیشن فرم(Application Form)
7. موارد جانبی
در ادامه به بررسی این ۷ مورد میپردازیم.

1. رزومه (cv):

ما با ارائه رزومه (cv) که معمولا ۲ الی ۳ صفحه است، اطلاعات جامعی از تحصیلات، تجربیات و..‌. خودمون ارائه میدیم. رزومه قوی به پروسه مهاجرت تحصیلی شما خیلی کمک میکنه.
این هم یک دسته بندی خلاصه جهت کمک به شما برای نوشتن رزومه(cv):
– اطلاعات شخصی: نام، آدرس وبسایت یا لینکدین، شماره تماس، و ایمیل شما
– سوابق تحصیلی: مدارک و سوابق تحصیلی شما که اگر برای مقطع لیسانس اپلای میکنید، سوابق از دوران دبیرستان تا کنون مورد نیاز است. اگر برای تحصیلات تکمیلی اپلای میکنید، سوابق از ابتدای دوره دانشگاه مورد نیاز می باشد.
– علایق پژوهشی (Research Interest): شما در این بخش به حوزه های تحقیقاتی مرتبط با رشته اشاره میکنید. میتونید برای نوشتن این فیلد ها یا ریز فیلد ها، از بولت پوینت استفاده کنید. مثلا اگه رشته شما مهندسی پزشکیه Medical Device Development میتونه یکی از این فیلد های شما باشه.
– تجربیات حرفه‌ای: توضیحی از تجربیات کاری و حرفه‌ای شما، شامل سابقه کار، کارآموزی و تجربه استادیاری (TA)
– مهارت‌های شخصی: فهرستی از مهارت‌های زبانی، کامپیوتری، و مهارت‌های فردی
– جوایز و افتخارات: فهرست جوایز و افتخاراتی که بدست آوردید
– پروژه‌ها و مقالات: توضیح مختصری درباره پروژه‌ها و مقالاتی که در آنها شرکت کردید .
– فعالیت‌های مرتبط: شرکت در فعالیت‌های مرتبط با رشته تحصیلی یا حرفه. بهتره توضیحات کوتاهی در رابطه با زمان و نحوه انجام آن‌ها بیان کنید.
علاوه بر محتوای کلیدی داخل رزومه، سعی کنید فایل ارسالی شما ظاهر مرتب و قابل فهمی داشته باشه.

2. انگیزه نامه (Statement of Purpose (SOP))

انگیزه نامه یا Statement of Purpose (SOP) برای اپلای تحصیلی آمریکا معمولا ۱ الی ۲ صفحه یا تقریبا ۱۰۰۰ کلمه است و هدفش بیان انگیزه و هدف از تحصیل شماست. این مدرک به دانشگاه کمک میکنه میزان اشتیاق و تلاش شمارو برای کسب این جایگاه بسنجه. اگه بخوام بهتر توضیح بدم، میتونم انگیزه نامه رو به سه قسمت تقسیم کنم: تعریف کنیم چطور از گذشته به امروز رسیدیم، در مورد زمان حال توضیح بدیم و در آخر به آینده اشاره کنیم.

گذشته، حال، آینده

برای اینکار با معرفی شخصی خودتون ( مثلا تحصیلات قبلیتون چی بوده و به زمینه ای برای پژوهش و تحصیل علاقه دارید ) شروع کنید. بیان کنید که چه درس ها و دوره هایی رو گذروندید، به چه سمینار هایی رفتید یا در چه پژوهش هایی شرکت کردید تا به نقطه کنونی برسید. هر اتفاق و هر مسیری که طی کردید تا شمارو به اینجا برسونه بیان کنید ولی جملاتون رو با دقت انتخاب کنید تا از حوصله خارج نشه.
وقتی به زمان حال رسیدید وقتشه که راجع به یک موضوع مهم صحبت کنید: بیان نیاز شماست. در حال حاضر علت تحصیل شما چیه و چرا اون دانشگاه رو برای تحصیل انتخاب کردید؟ مثلا میتونید به این موضوعات اشاره کنید که تمایل دارید اطلاعاتتون رو در اون حوزه آپدیت کنید یا علاقه زیادی به پژوهش در زمینه مورد نظرتون دارید.
حالا زمان صحبت از آینده میشه تا بتونید بهتر مشخص کنید که چرا شما فرد مناسب برای ورود به این دانشگاه هستید؟ مثلا از اهداف کوتاه مدت خودتون صحبت کنید. علت خودتون از انتخاب این دانشگاه رو بیان کنید و بگید چطور برای کسب مهارت های جدید کمکتون میکنه.

نکته مهم برای انگیزه نامه اپلای تحصیلی آمریکا

یادتون نره زبان نامه باید رسمی، محترمانه و شامل اطلاعات معتبر باشه. انگیزه نامه فرصت خوبیه تا صحبت هایی که در رزومه یا اپلیکیشن فرم جاش خالی هست رو بزنید. پس نگارش انگیزه نامه یا SOP اهمیت بالایی برای دانشگاه و شانس موفقیت شما در اپلای تحصیلی آمریکا شما داره. قبل از ارسال ، نامه رو به دقت مطالعه کنید تا این همه زحمت شما بخاطر یک اشتباه نگارشی یا.‌‌. از بین نره! برای مطالعه نکات بیشتر هم میتونین به این لینک مراجعه کنید.

راهنما یا گایدلاین انگیزه نامه

برای نوشتن انگیزه نامه قوی، از “راهنما (Guideline)”ای که بعضا دانشگاها در اختیارتون قرار میدن کمک بگیرید‌. این کار رو فراموش نکنید چون ممکنه دانشگاه از شما درخواستی داشته باشه که اگه به گاید لاین توجه نکرده باشید، شانس شمارو برای مهاجرت تحصیلی خیلی بیاره پایین.

برای دیدن ویدیو یوتیوب انگیزه نامه کلیک کنید.

3. توصیه نامه (Recommendation Letter)

توصیه نامه تحصیلی (Recommendation Letter)، نامه ی یک صفحه ای استاد شما به دانشگاهه که هدفش بیان نظر و دیدگاه در مورد عملکرد تحصیلی، شخصیت و مهارت های شماست. این مدرک شانس شما رو برای پذیرش بالاتر میبره و به دانشگاه ثابت میکنه که شما فرد مناسب و لایقی برای تحصیل در دانشگاهشون هستید. این مدرک هم مثل انگیزه نامه برای پوشش ضعف های احتمالی شما کمک کننده ست. پس سعی کنید از استادی که باهاش ارتباط مناسبی در زمینه پژوهش داشتید کمک بگیرید.
نحوه ارسال توصیه نامه هم اینه که شما توی اپلیکیشن فرم (Application Form)، ایمیل و اسم استاد یا استادها رو وارد میکنید و بعد دانشگاه به استاد ایمیل میده و لینکی رو  میفرسته تا استاد توصیه نامه یا ریکامندیشن لتر رو آپلود کنه.

4. ریز نمرات (Academic Transcripts)

برای هر دوره ای که اپلای میکنید، ریز نمرات ترجمه شده دوره قبلی لازمه. مثلا اگه برای مقطع دکتری اپلای میکنید ریز نمرات (Transcripts) مقطع لیسانس و ارشد لازمه ولی اگه برای ارشد اپلای میکنید ریز نمرات لیسانس لازم هست. (اگر کاردانی داشتید به لیست اضافه میشه)

5. نمره زبان تافل یا آیلتس TOEFL or IELTS ( و در صورت نیاز GRE )

برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا شما به مدرک زبان آیلتس یا تافل TOEFL or IELTS احتیاج دارید. با مدرک زبان شما ثابت میکنید دارای چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی هستید . مدرک زبان تاثیر مهمی بر شانس پذیرش و بورسیه شما داره، پس گول تبلیغات پذیرش بدون مدرک زبان رو نخورید، این ها اغلب بی کیفیت هستن و شانس ویزای بسیار کمی دارند. همچنین اینکه میگن آمریکا فقط تافل قبول داره یا اروپا فقط آیلتس غلط هست و بهشون توجه نکنید! هر دو مدرک معتبر هستن. همچنین بر حسب رشته یا دانشگاهی که انتخاب کردید، ممکنه که آزمون جی آر ای (GRE) هم لازم باشه. در مورد آزمون های مورد نیاز برای اپلای تحصیلی آمریکا در ویدیوهای بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

برای دیدن آموزش های رایگان آیلتس یا تافل TOEFL or IELTS، به کانال یوتیوب ما مراجعه کنید. همچنین پلی لیست آموزش رایگان تافل رو از دست ندید.

6. اپلیکیشن فرم (Application Form)

یکی دیگه از مراحل اپلای کردن پر کردن اپلیکیشن فرم (Application Form) در سایت دانشگاهه. یک فرم چند صفحه ای از اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی و کاری، ایمیل اساتید و.. که باید با دقت پر کنید تا با بقیه اطلاعاتتون مغایرت نداشته باشه . وقتی که اطلاعات رو به درستی وارد کردید میتونید فرم رو آپلود کنید. معمولا بعد از سابمیت کردن فرم امکان ویرایشش دیگه فراهم نیست. فقط شاید بعضی از قسمت ها که برای آپلود مدارک شما هست در دسترس باشه. پس با آرامش و دقت کافی این فرم رو پر کنید.

برای دیدن راهنمای پر کردن اپلیکیشن فرم این ویدیو رو ببینید.

اپلیکیشن فی (Application Fee)

اپلای کردن ممکنه مقداری برای شما هزینه داشته باشه که بهش میگن اپلیکیشن فی. در واقع شما این هزینه رو پرداخت میکنید تا دانشگاه مدارک شما رو بررسی کنه و ببینه واجد شرایط ورود به دانشگاه هستید یا خیر. ولی اگه مشکل مالی دارید و یا برای چند دانشگاه اپلای میکنید و پرداخت این هزینه برای شما سنگینه، میتونید سراغ ویو کردن این هزینه (Application Fee Waiver) برید. برای این کار باید از طریق ایمیل به دانشگاه درخواست بدید تا شمارو از پرداخت این هزینه معاف کنن. البته گاها پیش میاد که خود دانشگاه شرایط خاصی رو برای اپلیکیشن فی داشته باشه، مثلا اگه متعلق به کشور خاصی باشید میتونید این هزینه رو پرداخت نکنید یا ممکنه دانشگاه مدارکی برای تشخیص شرایط مالی شما دریافت کنه.

7. موارد جانبی

ممکنه برای اپلای کردن بنابر رشته و دانشگاه مقصدتون یک سری مدارک جانبی لازم باشه. برای مثال سمپل رایتینگ (Sample Writing) یکی از این مدارکه. دانشگاه با کمک این مدرک میتونه مهارت شمارو در بخش نگارش بهتر بسنجه. بنابراین از اهمیتش غافل نشید. یا ممکنه رشته شما یکی از رشته های هنری باشه و برای اپلای کردن به پورتفولیو هنری نیاز داشته باشید. این بهترین فرصته تا مجموعه ای از آثار هنری خودتون رو به نمایش بذارید و مهارت های خودتون رو ثابت کنید.

در ویدیوی زیر من به زبون خیلی ساده براتون کل پروسه اپلای کردن رو توضیح دادم، توصیه میکنم حتما ببینیدش:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پیمایش به بالا