توصیه نامه (Recommendation Letter)

سلام. من مهرانم و میخوام در مورد توصیه نامه (Recommendation Letter) که یکی از مدارک اپلای کردن و مهاجرت تحصیلی هست، براتون توضیح بدم.

توصیه نامه تحصیلی (Recommendation Letter) یعنی چی؟

برای تکمیل مدارک مورد نیاز اپلای تحصیلی، توصیه نامه یا (Recommendation Letter) لازمه. در توصیه نامه، استاد یک صفحه متن که معمولا 4 پاراگراف هست جهت تایید و توصیه کردن شما نوشته و به دانشگاه مقصد ارسال میکنه. توصیه نامه برای سنجش شرایط و صلاحیت شماست و یک تأییدیه کتبی بر توانایی ها و مهارت هاتون. این نامه جایگاه شما رو از دید افراد متخصص و آکادمیک مشخص میکنه.

تعداد توصیه نامه های مورد نیاز برای اپلای کردن عموما سه تاست. یادتون نره حتما سایت دانشگاه رو مطالعه کنید تا از تعداد توصیه نامه های درخواستی دانشگاه مطلع بشید.

برای توصیه نامه تحصیلی سراغ کدام اساتید بریم؟

مهمترین نکته برای اینکه بدونید از کدوم یک از استادهاتون میتونید درخواست توصیه نامه بکنید، میزان تعامل شما با اون استاده. یعنی بهتره استادهایی رو انتخاب کنید که چند تا درس باهاشون گذروندید یا پروژه ای رو با کمکشون انجام دادید مثل استاد راهنمای پایان نامتون. استاد باید شناخت کافی از مهارت های علمی، تخصصی و رفتاری شما داشته باشه. به عنوان مثال استادی که فقط یک واحد باهاش داشتید، چطور میتونه شناخت کافی از شما داشته باشه تا یک صفحه در مورد شما بنویسه و شمارو به دانشگاه توصیه یا ریکامند بکنه؟ برای خود دانشگاه هم شک برانگیز میشه چون پاراگراف اول توصیه نامه درباره نحوه آشنایی استاد با شماست. علاوه بر این، سعی کنید رشته و تخصص استاد هم مرتبط با شما باشه تا نظر تخصصی تری اعلام کنه.

اگه از اساتید دوره تحصیلی قبلیتون، استادی هست که شمارو به خوبی میشناسه و براتون وقت میذاره اشکالی نداره که ازشون کمک بگیرید. یکی از توصیه نامه هاتون میتونه از استاد دوره تحصیلی قبلی شما باشه. مثلا اگه برای دکتری اپلای میکنید، علاوه بر اساتید دوره کارشناسی ارشد، از اساتید دوره کارشناسی هم میتونید توصیه نامه بگیرید.

ممکنه بعد از چندین سال کار، ارتباط گیری با استادای قدیمی براتون چالش برانگیز باشه. در این حالت نیازی نیست حتما تمام توصیه نامه ها از استادهای دانشگاهتون باشه. مثلا میتونید یکی از توصیه نامه هارو از محل کارتون دریافت کنید. البته وجود توصیه نامه آکادمیک هم شانس خوبی بهتون میده پس سعی کنید با اساتید هم ارتباط بگیرید. با توجه به این گذر زمان، برای ارتباط با استادهای دانشگاهتون، فقط به یه تماس تلفنی یا ایمیل ساده اکتفا نکنید. سعی کنید تا شمارو به خاطر بیارن. مثلا نمرات درسیتون رو براشون ارسال کنید یا اگه پروژه ای داشتید بهش اشاره کنید. چون در مواردی راضی کردن اساتید برای ارسال توصیه نامه برای چند تا دانشگاه کار سخت و زمان بری هست. پس تمام تلاشتون رو بکنید و وقت کافی براش بذارید.

ساختار توصیه نامه (Recommendation Letter)

توصیه نامه حدود یک صفحه فایل Word یا PDF شامل چند پاراگراف است و طولانی تر شدنش ضرورتی نداره. در متن زیر توصیه نامه رو خیلی ساده به چهار بخش تقسیم کردم:

  • برای شروع، استاد خودش رو معرفی میکنه (اسمش،عنوانش،دپارتمانش و ایمیلش).
  • در مورد ماهیت ارتباط خودش با شما توضیح میده که چطور و چه مدت با شما آشنا شده و کار کرده، چه کارهای مشترکی با شما داشته. اینجا خیلی مشخص میشه که در ادامه استاد چگونه نظری در مورد شما میخواد بده یا بهتر بگم انگار داره کیفیت نظر خودش رو همینجا اعلام میکنه. مثلا استادی که باهاش پایان نامه داشتید یا TA اش بودید، قطعا صحبت پرباری راجع به شما خواهد داشت.
بخش اول توصیه نامه (Recommendation Letter)
  • در ادامه نظر خودش رو در مورد شما چه از لحاظ مهارت های فنی و چه از لحاظ شخصیتی اعلام میکنه. اتفاقات مشترکی که با شما داشته و برداشتش از نقاط قوت شما رو بیان میکنه.
بخش دوم توصیه نامه (Recommendation Letter)
  • در پاراگراف بعد یه نتیجه گیری کامل میشه که شما چه ارزشی برای این دانشگاه خواهید داشت و چطور پیشرفت می کنید. شمارو به دانشگاه توصیه میکنه.
بخش سوم توصیه نامه (Recommendation Letter)
  • در آخر مشخصات، عنوان، ایمیل، وب سایت،و تلفن خودش رو مینویسه.

نحوه ارسال توصیه نامه (Recommendation Letter)

زمان پر کردن فرم اپلیکیشن که یکی از مدارک مورد نیاز برای اپلای کردنه، ایمیل اساتید رو وارد میکنید. دانشگاه برای این اساتید لینکی رو ارسال میکنه. از طریق این لینک، عموما چند تا سوال از استاد پرسیده میشه و بعد فایل توصیه نامه رو میتونن آپلود کنن.

برای دیدین مقاله نحوه تکمیل Application Form کلیک کنید.

نکاتی درباره توصیه نامه (Recommendation Letter)

  • یکی از مواردی که به توصیه نامه (Recommendation Letter) اعتبار میبخشه، ایمیل آکادمیک استاد شماست. در برخی موارد که استاد ایمیل آکادمیک نداره، باید توصیه نامه شما در سربرگ باشه و امضا بشه. همچنین پیشنهاد میکنم با دانشگاه مقصد مکاتبه کنید و شرایط رو براشون توضیح بدید.
  • برای سهولت روند ارسال توصیه نامه ممکنه نیاز باشه برای استاد یک پیش نویس از توصیه نامه ارسال کنید، که اگه مورد تاییدشون هست برای دانشگاه ارسالش کنن. فقط به این نکته توجه کنید که سبک نگارش این پیش نویس مثل سبک نگارش خودتون نباشه و مشخص نباشه که خودتون نوشتید. از زبان استاد و با رویکرد جدیدی متن رو بنویسید. متن رو از لحاظ املا و نگارش هم به خوبی بررسی کنید.
  • محتوای توصیه نامه نباید عین رزومه (CV) یا انگیزه نامه (SOP) باشه، اگه نمونه ای ازش تهیه میکنید، مطالب متفاوت و کلیدی واردش کنید. به چشم یه فرصت جدید بهش نگاه کنید و با وارد کردن اطلاعات تکراری هدرش ندید.
  • در ریکامندیشن لتر مبهم نوشتن و کلی گویی فایده نداره. اینکه صرفا اشاره بشه شما یک صفت خوب دارید تاثیری نداره. باید وارد جزییات شد و مثالی از اینکه چطور متوجه این صفت در شما شدن زده بشه. مثلا صحبت از اینکه چه دستاوردهایی به دست آوردید برای متمایز شدن از بقیه خیلی کمکتون میکنه.

نمونه توصیه نامه (Recommendation Letter)

این هم یک نمونه کامل توصیه نامه، برای درک بهتر شما. البته یادتون نره این متن و تمام نمونه هایی که در اینترنت میبینید رو جایی کپی نکنید. چون این متن ها بار ها کپی شدن و ممکنه دانشگاه هم سرچ انجینی داشته باشه که به راحتی منبع این متن هارو پیدا کنه. حتی اگه از ترکیب این جملات با جملات دیگه استفاده کنید به راحتی میتونن پیدا کنن و باقی زحماتتون بی نتیجه میشه.

توصیه نامه (Recommendation Letter)

در آخر توصیه میکنم ویدیوی زیر رو حتما ببینید. در این ویدیو در مورد توصیه نامه یا Recommendation Letter کاملا توضیح دادم :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پیمایش به بالا