انگیزه نامه (SOP) یا Statement of Purpose

سلام به همگی. من مهرانم و توی این متن میخوام در مورد انگیزه نامه یا Statement of Purpose (SOP) خیلی ساده و کاربردی صحبت کنم. پس با من همراه باشید.

انگیزه نامه (SOP) چیست ؟

انگیزه نامه (SOP) که با اسامی Personal Statement و Motivation Letter هم شناخته میشه، نامه‌ای هست که شما برای بیان هدف و انگیزه‌تون از اپلای کردن و ورود به دانشگاه مینویسید. این نامه یکی از مهمترین مدارک برای اپلای کردن و مهاجرت تحصیلیه. در این بخش، شما فرصت صحبت مستقیم با اعضای کمیته دانشگاه، ترغیب و متقاعد کردن اونها رو دارید. با رعایت تمامی نکاتی که بهتون میگم، شانس خوبی برای اثبات اینکه فرد مناسبی جهت به ورود به دانشگاهشون هستید رو خواهید داشت.

اهمیت انگیزه نامه (SOP)

انگیزه نامه مشخص میکنه که چرا شما فرد مناسب برای ورود به اون دانشگاه هستید و بین این همه متقاضی چرا باید شما رو انتخاب کنن؟ چه انگیزه و هدفی دارید و این ها چه ارزش افزوده‌ای ایجاد میکنن؟ و در نهایت اگه شما رو بپذیره در آینده چه اتفاقی میفته و به چه هدفی میرسید؟

حالا میخوام در مورد اهمیت گایدلاین دانشگاه براتون بگم:

قبل از نوشتن انگیزه نامه، حتما گایدلاین سایت دانشگاه رو ببینید و با دقت مطالعه کنید. معمولا در این دستورالعمل، سوالاتی که شما باید در متن انگیزه نامه‌تون به طور غیر مستقیم جواب بدید یا حتی تعداد کلمه ای که باید نامه‌تون داشته باشه، بیان میشه. پس ساده ازش نگذرید و با استفاده از تمپلیت‌ها کار خودتون رو راحت نکنید. چون هرچقدر هم که رزومه (CV) یا توصیه نامه قوی‌ای داشته باشید، با بی توجهی به راهنمای دانشگاه، شانس پذیرش خودتون رو خیلی پایین میارید.

من همیشه یه اصطلاحی دارم که میگم، بر خلاف بقیه مدارک اپلای مثل رزومه و ریز نمرات که استاتیک یا ثابت هستن، انگیزه نامه (SOP) داینامیک و متغیره. اینجا شما آزادید که صحبت کنید. پس حیفه که این فرصت طلایی رو از دست بدید.

ساختار انگیزه نامه (SOP)

ساختار انگیزه نامه (SOP)

1. گذشته

برای نوشتن انگیزه نامه از زمان گذشته شروع کنید. از لحظات مهمی که داشتید بگید تا متوجه بشن انگیزه و علاقه شما از کجا اومده. دلایلی که منجر به انتخاب این رشته خاص شده چیا بوده؟ یا مثلا از بین دروسی که گذروندید کدومشون و به چه علت براتون جالب‌تر بوده. اگه سمیناری رفتید، چگونه باعث ایجاد علاقه در شما شده. با توجه به این که در این قسمت، شما دارید خودتون و برنامه‌ای که در گذشته داشتید رو پرزنت میکنید، انتخاب جملات دقیق و لحظات کلیدی، به راغب شدن خواننده به خوندن ادامه متن کمک زیادی میکنه. داستان سرایی یا دروغ بافی نکنید و با انتخاب جملات هوشمندانه فرد رو به خوندن تشویق کنید.

2. حال

وقتی به زمان حال رسیدید، که معمولا پاراگراف 3 و 4 میشه، به دو یا سه نقطه عطف در زندگی آکادمیکتون اشاره کنید. اتفاقاتی که باعث تغییر مسیر شما شده. چالشی که داشتید رو بیان کنید و بگید چطور حلش کردید. از مهارت هایی که بدست آوردید صحبت کنید. یادتون نره مهارت های فنی همه چیز نیست. مثال هایی از نقاط قوت شخصیتی خودتون مثل کارهای گروهی (Team Work) بزنید و بگید در چه جمعی چه چیزهایی یاد گرفتید و چطور به کمک بقیه یک مشکل رو حل کردید.

سعی کنید هر مثالی که میزنید، یک نتیجه گیری مناسب داشته باشه و رهاش نکنید. مثلا وقتی صحبت از انجام یک پروژه میشه، خروجیش میتونه یاد گیری یک مهارت کاربردی مثل Self-Study باشه.

انگیزه نامه فرصت خوبیه تا ضعف های احتمالی رزومه یا نمرات پایین خودتون رو پوشش بدید. مثلا اگه توی درسی که تئوری بوده نمره پایینی داشتید، توضیح بدید چطور تونستید در درس‌های تخصصی موفق باشید و چقدر بهشون علاقه مند شدید. از منفی شروع کنید ولی حتما به سمت مثبت حرکت کنید و اوضاع رو به نفع خودتون تغییر بدید. میتونید از نبودن امکانات مثل دستگاهی برای آزمایش صحبت کنید ولی فراموش نکنید این نامه جای گله و شکایت از شرایط موجود نیست و با هدف انگیزه نامه سازگاری نداره. پس نکات منفی رو بیان نکنید، مگر اینکه هدفتون گرفتن یک نکته مثبت ازش باشه.

3. آینده

از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خودتون صحبت کنید. توضیح بدید حالا که به این موقعیت رسیدید، برای ادامه مسیر و دستیابی به اهدافتون، تحصیل در اون دانشگاه چقدر کمکتون میکنه و براتون مناسبه. تمایل دارید بعد از تحصیل به چه اهداف و برنامه‌هایی برسید و چقدر براشون مشتاقید.

در پاراگراف آخر از مناسب بودن کورس‌های دانشگاه و یا ریسرچ فیلد اساتید برای رسیدن به اهداف خودتون صحبت کنید. اشتیاق خودتون رو نشون بدید و بگید چقدر این دانشگاه برای شما انتخاب مناسبیه. در نهایت یه تشکر کوتاه کافیه.

نکات نوشتن انگیزه نامه (SOP)

  • اگر در گایدلاین دانشگاه، اطلاعاتی در خصوص طول متن انگیزه نامه یا Statement of Purpose وجود نداشت، بهتره متن شما یک تا یک و نیم صفحه و حاوی 1000 کلمه باشه.
  • انگیزه نامه نباید کپی از رزومه (cv) باشه! اینکه تمامی اطلاعات رزومه رو داستان وار داخل انگیزه نامه تعریف کنید، هیچ ارزشی نداره و حوصله سربر میشه. ترجیحا وقایع جدیدی که توی بقیه مدارکتون ذکر نشده بیان کنید. از این فرصت برای حرف‌های جدید و کلیدی استفاده کنید نه شاخ و برگ غیر ضروری دادن به توضیحات قبلی.
  • با ذکر مثال بگید که چرا فکر میکنید یک استاد یا دانشگاه براتون کاملا مناسبه.صرفا یه جمله خشک و خالی ننویسید. مثلا بین سابقه آکادمیک خودتون و موضوعات تحقیقاتی کار شده توسط این استاد ارتباط موثر برقرار کنید و متقاعدشون کنید.
  • حتما از نکات مثبت دانشگاه و اینکه چرا این محیط به طور ویژه برای شما مناسبه صحبت کنید و صرفا به تحصیل در آمریکا اشاره نکنید. نشون بدید که خود اون دانشگاه برای شما یک انتخاب خاصه. درباره اینکه چرا به تحصیل در محیط اون دانشگاه علاقه مندید صحبت کنید، نه اینکه چرا به تحصیل در دانشگاه های کشور خودتون علاقه مند نیستید.
  • متن انگیزه نامه یا Statement of Purpose باید منسجم و رو به جلو باشه و به صورت پراکنده نوشته نشده باشه. بعد از تکمیل متن چند بار مطالعه اش کنید و حتی نظر دیگران رو بپرسید. از این شاخه به اون شاخه نپرید. از یک نقطه شروع کنید و به نقطه بعدی برسید.
  • از هیچ یک از نمونه‌های موجود در وبسایت‌ها کپی نکنید چون به راحتی قابل تشخیصه.

امیدوارم این مقاله براتون مفید باشه. برای توضیحات تکمیلی در خصوص نوشتن انگیزه نامه (SOP) ، مطالب دیگر وبسایت ، کانال یوتیوب و ویدیو زیر رو هم حتما ببینید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پیمایش به بالا