آزادسازی مدرک دانشگاه دولتی

سلام دوستان. من مهرانم و مثل همیشه اینجا براتون مینویسم تا در روند اپلای کردن و مهاجرت تحصیلی کمکتون کنم. توی این مقاله، نحوه آزادسازی مدرک دانشگاه سراسری رو براتون توضیح میدم.

آزادسازی مدرک چیست؟

بعد از اتمام دوره تحصیل، دانشگاهتون به شما مدرک موقت میده ولی برای تکمیل مدارک اپلای تحصیلی و مهاجرت به آمریکا، آزاد کردن مدرک ضرروریه (البته اگر دورتون رزوانه بوده). به طور کلی اگه در دانشگاه سراسری تحصیل کردید، با یکی از سه روش زیر میتونید مدرک دانشگاهتون رو آزاد کنید:

از این جهت که تحصیل شما رایگان بوده، برای آزاد کردن مدرک، باید هزینه ای رو پرداخت کنید. هزینه اخذ مدرک اصلی یا مدت زمان تعهد برای تحصیل رایگان، برای همه مقدار یکسانی نداره و به عوامل زیر بستگی داره:

  • سهمیه (منطقه1-2-3 و سایر موارد)
  • سال ورود شما به دانشگاه
  • مقطع
  • رشته
  • میزان سابقه کار بعد از فارغ التحصیلی
  • تعداد واحدی که گذروندید و مدت زمان (تعداد ترم) تحصیل

دانشجویان منطقه یک تعهد کمتری نسبت به سایر مناطق دارن. در حال حاضر مدت زمان تعهد یک دانشجوی پذیرفته شده منطقه یک، چهار سال سابقه کار به ازای چهار سال تحصیله. در صورتی که دانشجویانی که سهمیه منطقه دو و سه داشتن باید هشت سال سابقه بیمه داشته باشن و هزینه بیشتری رو برای آزادسازی دانشنامه پرداخت کنن. انگار قبلا از سهمیه بیشتری برای ورود به دانشگاه استفاده کردن. برای اطلاع از هزینه دقیق، باید از واحد فارغ التحصیلان دانشگاهتون سوال بپرسید و مبلغ اعلامی رو به حساب وزارت علوم پرداخت کنید. اگه مشکل مالی ندارید و سابقه کاری هم ندارید، این راحت ترین راهه.

دانشجویان مقطع کارشناسی برای آزاد کردن مدرک دانشگاه سراسری، با توجه به سهیمه ای که برای ورود به دانشگاه داشتن، باید یه تعداد سال مشخص سابقه کار ارائه بدن. بر خلاف مقطع کارشناسی، برای مقاطع ارشد و دکتری مدت تعهد خدمت برای همه دانشجویان برابر با تعداد سال‌های تحصیله. بعد از گذروندن این مدت، میتونید دانشنامه اصلی رو از دانشگاه بگیرید.

نامه عدم کاریابی، که از اداره کاریابی دریافت میشه، بیانگر اینه که در مدت زمان مشخص (یک سال بعد از فارغ التحصیلی/پایان خدمت برای آقایان)، شغلی برای شما پیدا نشده.

روند کار به این شکله که شما بعد از گذشت 6 ماه از زمان فارغ التحصیلی، از لیست ادارات کاریابی، یکی رو انتخاب و با ارائه مدارک لازم (اصل و کپی مدرک موقت،شناسنامه و برای آقایان کارت پایان خدمت یا معافیت دائم) اعلام میکنید دنبال شغل هستید. آقایان شش ماه بعد از پایان خدمت باید مراجعه کنن. بعد از ثبت این درخواست، شش ماه زمان میبره تا به شما نامه عدم کاریابی بدن. با ارائه اون به دانشگاه، میتونید دانشنامه اصلی رو بگیرید.

نکته: در طول این مدت که منتظر نامه عدم کاریابی هستید، نباید جایی سابقه بیمه براتون رد بشه یا در مقاطع بالاتر در حال تحصیل باشید.

نکته 2: نوع کاریابی اهمیتی نداره و حواستون باشه الکی به بهونه های مختلف کلی ازتون پول نگیرن، این فرایند یک نرخ ثابت داره، اگر دیدید که یکی داره گرون میگه برید یه جای دیگه، کلی دفتر کاریابی هست.

درخواست آزادسازی مدرک از طریق سامانه سجاد

هر روشی رو که انتخاب کردید و با هر مدرکی که دارید، به سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir مراجعه و با یه سیمکارت که به نام خودتونه، حساب کاربری ایجاد میکنید. مدارک مورد نیاز رو آپلود کنید و در قسمت “لغو تعهد آموزش رایگان” فرم هارو پر کنید. در آخر هم یه کد رهگیری بهتون میده برای پیگیری وضعیت درخواستتون.


امیدوارم در راستای راهنمایی بهتر، این ویدیو هم براتون مفید باشه:

برای مطالعه سایر مطالب وبسایت در رابطه به مهاجرت و اپلای تحصیلی آمریکا این مقاله ها رو مطالعه کنید. همچنین در کانال یوتیوب هم به خیلی از سوال هاتون پاسخ دادم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پیمایش به بالا