رزومه (CV) تحصیلی برای اپلای کردن

سلام. من مهرانم و این نمونه رزومه (CV) آکادمیک رو برای کمک به روند مهاجرت شما تهیه کردم و در ادامه در موردش بیشتر توضیح میدم.

یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای اپلای کردن، رزومه (CV) شماست. معمولا طول رزومه 1 تا 3 صفحه است. هدف از ارائه رزومه بیان خلاصه تجربیات تحصیلی و کاری و مهارت های شماست. پس باید زمان خوبی رو به تهیه رزومه اختصاص بدید. تعریف رزومه (CV) آکادمیک با تعریف احتمالی که از رزومه کاری در ذهن اکثریت افراد هست تفاوت هایی داره و باید بهشون دقت کنید. مثلا در رزومه کاری شما بیشتر به مهارت ها و سوابق کاری خودتون اشاره میکنید، ولی در رزومه ای که برای اپلای کردن تهیه میکنید، اشاره به دوره های آموزشی و سوابق و دستاورد های علمی شما اهمیت بیشتری داره. البته نباید فراموش کنیم که تمام بخش های رزومه اهمیت بالایی دارن.

بریم که به معرفی ساختار رزومه (CV) بپردازیم:

اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس (Personal Detail)

قدم اول در رزومه(CV) آکادمیک، بیان اطلاعات شخصی شماست تا شمارو بشناسن. در اولین قسمت، اطلاعات شخصی یعنی نام و نام خانوادگی خودتون رو در خط اول از بالای صفحه اول رزومه درج میکنید. بعد از این شماره تلفن درج میشه و اگه لینکدین فعال یا وبسایت دارید بهتره این ها رو وارد کنید. ولی اجباری نیست.

همونطور که در نمونه رزومه میبینید فونت این قسمت نسبت به بقیه بزرگ تره. من از فونت Arial شماره 14 استفاده کردم در حالی که شماره فونت بقیه متن، 11 هست.

اطلاعات شخصی (Personal Detail) در رزومه (CV) تحصیلی

میتونید عکس خودتون رو هم در قسمت اطلاعات شخصی بذارید ولی از نظر من یکم غیر حرفه ایه که این فضای محدود رزومه رو به عکس اختصاص بدیم و از سادگی درش بیاریم.

تحصیلات (Education)

بخش تحصیلات (Education) رو بعد از اطلاعات فردی داخل رزومه (CV) میاریم.

برای نوشتن این بخش باید به موضوع “زمان” توجه کنید یعنی از آخرین و جدیدترین تحصیلاتی که داشتید مینویسید و به عقب میرید تا به اولی برسید. مثلا اگه برای مقطع دکتری اپلای میکنید ابتدا کارشناسی ارشد رو ذکر کنید سپس کارشناسی.

تحصیلات (Education) در رزومه (CV) تحصیلی

اسم دانشگاه،رشته، کشور و معدل از 20 (و داخل پرانتز میتونید معدل خودتون رو به معدل یا GPA آمریکا تبدیل کرده) و بنویسید. در سمت دیگر هم تاریخ دوره ای که گذروندید رو مینویسید اگه هنوز مشغول به تحصیل هستید تاریخ اتمام رو present یعنی زمان حال درج میکنید.

علایق پژوهشی (Research Interest)

علایق پژوهشی (Research Interest) رزومه (CV) تحصیلی

شما در بخش علایق پژوهشی رزومه (CV) تحصیلی (که یکی از مهمترین بخش هاست) حوزه های تحقیقاتی مورد علاقه و مرتبط با رشته خودتون رو با استفاده از بولت پوینت ذکر می‌کنید. این موارد باید مطابق و مرتبط با روند کار استاد دانشگاه مقصد شما باشد. در غیر این صورت ارزشی نخواهد داشت. در بعضی موارد موضوع مورد علاقه شما برای پژوهش ممکنه طولانی باشه ولی معمولا یک عنوان کلی تر و کوتاه تر براش هست و بهتره که این عنوان کوتاه رو وارد کنید تا حالت پراکندگی نداشته باشه. یا یه جور دیگه بخوام بگم، این بخش رو باید تیتر وار بنویسید. استاد بعد از دیدن علایق پژوهشی شما میتونه به یک نقطه عطف یا turning point برسه که شما برای همکاری مناسب هستید یا نه.

توانمندی ها یا مهارت ها (Skills)

توانمندی ها یا مهارت ها(Skills) در رزومه (CV) آکادمیک

در بخش مهارت ها (Skills) از رزومه تحصیلی، مهارت های عملی و نرم افزاری خودتون رو بنویسید. هرچه مهارت های مرتبط با رشته شما کاربردی تر باشه، شانس شما برای مهاجرت تحصیلی بالاتر میره. برای اینکه بهتر اهمیت مهارت ها رو بدونید، به توضیح انواع اون ها و مثال های مختصری میپردازم:

معمولا به مهارت هاو تخصص هایی که از طریق آموزش بدست میاریم مهارت های فنی میگن. به عبارت دیگر مهارت های تخصصی که بدست میاریم تا با کمک اونها بتونیم وظایفمون رو بهتر انجام بدیم. مثل زبان های دیگه ای که یاد گرفتیم، مهارت های تخصصی مرتبط با رشته تون یا برنامه های کامپیوتری. پس با این مهارت ها شما یک ارزش ایجاد کردید و وارد کردنشون توی رزومه تحصیلی عالیه.

به مهارت‌های غیرفنی که بهش مهارت های بین فردی یا شخصی هم میگن، بر نحوه کار و تعامل شما با دیگران تاثیر میذاره. سعی کنید در این بخش وارد حاشیه نشید مثلا یک یا دو مورد که مستقیما به توانایی های علمی شما مرتبطه عنوان کنید. مثل کار گروهی (TeamWork) یا مدیریت زمان (Time Management).

مقالات (Publications)

مقالات (Publications) در رزومه (CV) تحصیلی

اگه قصد اپلای کردن برای تحصیلات تکمیلی دارید، عوامل زیادی بر انتخاب شدن شما توسط دانشگاه تاثیر داره که بخش مقالات (Publications) هم یکی از اینهاست. داشتن مقاله امتیاز مثبته، ولی نداشتنش هم به معنی نقطه ضعف رزومه (CV) تحصیلی شما نیست. مقاله های علمی میتونن حین تحصیل شما انجام شده باشن یا بعد از زمان تحصیل. تعداد این مقاله ها ملاک اصلی سنجش شانس شما برای اخذ پذیرش یا فاند گرفتن نیست، پس سعی کنید بیشتر روی کیفیت کارتون تمرکز کنید و رزومه خودتون رو پربار تر کنید. یک مقاله با کیفیت مهر تاییدی بر توانایی های بالای شماست.

اگر مقاله ای دارید که منتشر نشده، میتونید بنویسید فقط کافیه داخل پرانتز به وضعیت مقاله اشاره کنید: (در حال تهیه/بازنگری آن هستید و یا ثبت(Submit) شده)

کنفرانس ها (Conferences)

کنفرانس ها (Conferences) در رزومه (CV) آکادمیک

شرکت در کنفرانس‌های (Conferences) معتبر و بین المللی یکی از راه‌های قوی تر کردن رزومه (CV) شماست. همچنین شرکت در این کنفرانس‌ها و دریافت پیشنهادات تخصصی به قوی‌تر شدن مقالات (Publications) شما هم کمک میکنه و دید بازتری از جدید ترین و به روز ترین موضوعات علمی پیدا میکنید. اگه تعداد کنفرانس هایی که شرکت کردید بالاست، مهم ترین و مرتبط ترین کنفرانس ها رو عنوان کنید.

اگه بخش مقالات (Publications) و کنفرانس‌ها (Conferences) در رزومه تحصیلی شما خالیه بهتره به جاش از پروژه ها (Projects) استفاده کنید. برای نوشتن موارد این بخش از پروژه های عملی و مرتبط با رشته خودتون که انجام دادید، کمک بگیرید. به عنوان مثال اگه حین تحصیل یا بعد از تحصیل، پروژه شبیه سازی با نرم افزار یا پروژه مرتبط با پایان نامه انجام دادید، حتما عنوان کنید.

سوابق کاری (Work Experience)

در بخش (Work Experience) کل سوابق کاری خودتون رو بیان کنید. حتی اگه سوابق کاریتون آکادمیک بوده، مثلا دستیار تدریس (TA) و دستیار تحقیقاتی (RA) رو وارد کنید. اگه کار های زیادی انجام دادید و فکر میکنید زیاد صحبت کردن در مورد کارهای کوچیک باعث میشه کارهای مهمتر شما به چشم نیاد ازشون چشم پوشی کنید.

سوابق کاری (Work Experience) در رزومه (CV) تحصیلی

به طور کلی عناوین شغلی، تاریخ اشتغال، شرکتی که مشغول به کار بودید و در خط پایین خیلی مختصر شرح وظایفی که داشتید رو مینویسید.

جوایز و افتخارات (Honors and Awards)

جوایز و افتخارات (Honors and Awards) در رزومه (CV) تحصیلی

دستاورد علمی، المپیادها، لوح های افتخار، رتبه کنکور خوب و جوایزی که در این رابطه دریافت کردید رو در این بخش از رزومه تحصیلی وارد کنید.نام موسسه اهدا کننده جایزه و تاریخ آن را هم بیان کنید.

گواهی نامه ها Certificates

گواهی نامه ها (Certificates) در رزومه (CV) تحصیلی

در قسمت گواهی نامه ها Certificates فقط گواهی نامه‌های مرتبط با رشته خودتون رو وارد کنید. در این بخش هم مانند بخش های قبلی رزومه عنوان گواهینامه، موسسه اعطا کننده و تاریخ صدور گواهی نامه رو بیان کنید.

نمرات آزمون ها (Test Scores)

نمرات آزمون ها (Test Scores) در رزومه (CV) تحصیلی

نمره آزمون های مرتبط، مثل آزمون های زبان آیلتس یا تافل TOEFL or IELTS یا GRE رو در این قسمت به شکل عکس بالا وارد کنید.
اگر هدفتون تهیه رزومه برای اپلای گرین کارت آمریکا هست، لازم نیست این بخش رو داخل رزومتون بنویسید.

معرف ها (References)

نام استاد، نام دانشگاه و آدرس ایمیل استاد هایی که باهاشون کار کردید رو در این بخش بیان کنید. یادتون نره مطمئن بشید این لیست شامل استادهایی باشن که شمارو توصیه میکنن.

این بخش اجباری نیست، یعنی اگه هنوز رفرنس هاتون مشخص نیست میتونید این بخش رو داخل رزومه نیارید.

نکات پایانی نوشتن رزومه (CV) تحصیلی برای اپلای کردن

علاوه بر تمام نکاتی که بالاتر بهشون اشاره کردیم یادتون باشه موارد زیر رو رعایت کنید:

  • از داستان سرایی و ذکر ضمائر شخصی (مثل من) خودداری کنید. فقط موردی و مختصر مفید مطالب رو بیان کنید.
  • در تمام قسمت های رزومه ذکر زمان رو فراموش نکنید. در این خصوص به نظر من ذکر تنها سال کفایت میکنه و نیازی به گفتن ماه نیست.
  • به نوع و اندازه فونت و حاشیه صفحه دقت کنید: معمولا فونت خوانا مثل Calibri یا Arial-شماره فونت بدنه متن 10 تا 12 و تیتر ها 14 تا 16- و حاشیه متن طوری که متن خوانا باشه مناسبه.
  • طول رزومه طوری باشه که از حوصله خارج نشه. مثلا بیشتر از 3 صفحه شاید فقط برای کسایی مناسب باشه که مقاله های خیلی زیادی دارن.
  • زمان مناسب برای تهیه رزومه صرف کنید و بررسی نهایی هم یادتون نره، ایرادات تایپی و گرامری، قالب‌­ و خوانایی چک بشه.
  • اگر هدفتون تهیه رزومه برای اپلای گرین کارت آمریکا هست، لازم نیست بخش های علایق پژوهشی، نمرات آزمون زبان، و معرف ها رو بنویسید.

در آخر توصیه میکنم ویدیوی زیر رو حتما ببینید. من چند نکته ی کلیدی که در خصوص سی وی موفق داشتم رو براتون توضیح دادم:

برای توضیحات تکمیلی در خصوص اپلای تحصیلی آمریکا، مطالب دیگر وبسایت و ویدیو های کانال یوتیوب رو ببینید.


نمونه کامل شده سی وی:

نمونه رزومه (CV) تحصیلی برای اپلای کردن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پیمایش به بالا